تبلیغات
میبدشناسی جانب اللهی - چکیده ی چهل گفتار درمردم شناسی میبد (چكیده ی دفتر 4 )


Admin Logo
themebox Logo
تاریخ:شنبه 21 دی 1392-10:11 ق.ظ

چکیده ی چهل گفتار درمردم شناسی میبد (چكیده ی دفتر 4 )

دفتر 4 دنباله ­ی 18گفتار قبلی ( نك . چكیده ی دفتر2و3 ) است و در برگیرنده ی 6 گفتار دیگر در موضوعات زیر است

دفترچهارم

 

گفتار نوزدهم : صنایع كهن میبد (حرفه­ها وپیشه­ها )

40

گفتار بیستم : كویتی­ها (مهاجرت و مهاجرین فصلی  )

134

گفتار بیست و یكم : مالكیت وحقوق عرفی

182

گفتار بیست و دوم: پزشكی سنتی و عامیانه

368

گفتار بیست و سوم: واحدهای اندازه گیری، گاهشماری

525

گفتار بیست و چهارم : مكتب و مدرسه  

552

 در ذیل چکیده ی فارسی و انگلیسی گفتارهای مزبور می آورم

گفتار 19

در این گفتار صحبت از صنایع كهن بومی است  میبد در دوره ی رونق كشاورزی ویژگی یك جامعه صنعتگر و كشاورز سنتی را توأمان داشت و تقریباً بیشتر صنایع وابسته به كشاورزی مثل صنایع بافندگی  ( شامل: كرباس بافی، شعربافی ، زیلوبافی، پلاس بافی ، قالی بافی) موتابی ،  سفالگری، مازاری  ، صابون پزی ، دباغی و صنایع خوراكی مثل عصاری و ارده كشی ، کارگاه های قندسازی دارای رونق قابل توجهی بود، قدمت این صنایع از نوع ابزارآن مشخص است كه در مواردی هنوز از كهن ترین ابزار دست ساخت انسان یعنی ابزارهای سنگی استفاده می شود ، ابزاری كه در واقع مبدل نیرو هستند.منبع تولیدنیرو در صنایع سنگ ابزاری  آب ( آسیاب) انسان (سفالگری )و حیوان (مازاری و بقیه ) بوده  است

1- سبدبافی: از ابتدایی ترین  صنایع بشر است كه مواد اولیه ی آن در طبیعت وجود داشته است ، و قدمت آن به قبل از سفالگری می ر سد . برای سبدبافی نخست درفصل پاییز بعد از ریختن برگ درختان انار یا بید ، تركه ی درخت را می برند ، و با كارد یا چاقو ی مخصوص خار و  زواید آن را  می تراشند تا تركه كاملاً صاف شود ، و برای اینكه ضخامت تقریبا یك سانی داشته باشد  ، نوك آن را كه نازك تر است  می برند .  سپس تركه ها را به نسبت نازك یا كلفت بودن به دو دسته ی 16  تا20 تایی  تقسیم   می كنند  ، با تركه ی انار چون بلندتراست سبدهای بزرگ می بافند ، ولی با تركه ی بید سبدهای ظریف كه بیشتر برای حمل میوه به كار می رود ، بافته می شود ، سبد نیز مثل هر بافته ی دیگر شامل تار و پود است ، و تارها دراین بافته هم دقیقاً مثل دیگر دستبا فته ها نقش نگهدارنده ی پود را دارند و به همان شكل عمودی در متن كار قرار می گیرند 

2- رنگرزی : در قدیم رنگرزی بیشتر با رنگ های طبیعی انجام می شد ،  مثلاً برای رنگ قرمز رناس را  می جوشاندند ، و كلاف را داخل آن قرار می دادند و برای رنگ كرم و رنگ مله (malla) كه زردخوش رنگ و شفاف است كلاف را درآب و پوست گردو به مدت طولانی می جوشاندند  مهمترین رنگ در رنگرزی آبی خمره ای بود ، كه مصرف مهمی در بافندگی داشت ، این رنگ در بافت زیلو ی مساجد به كار می رفت  رنگرزی آن به این ترتیب بود كه خمره ای را داخل زمین كار می گذاشتند ،  و مخلوط آب و نیل رادر آن  می ریختند چون این رنگ باید كاملاً تمیز و زلال باشد  كلاف ها ی یك بخچه را یكی یكی  در پاتیل رنگ  قرار می داد ند ، درجه ی حرارت آب هم باید50 درجه باشد ، و حدود 24 تا 48 ساعت  كلاف ها به همین حال در رنگ باقی  بماند . امروزه هرچند از رنگ آماده و شیمیایی كارخانه ها  استفاده می شود و حتی از این رنگ ها هم به طور مستقیم استفاده نمی شود بلكه در میزان تركیب آن دخل و تصرف می كنند و از طریق آزمون و خطا رنگ دلخواه خود را به دست می آورند . برای بالابردن  كیفیت رنگ معمولاً چندرنگ  با مارك های مختلف را به طور تجربی مخلوط  می كنند  چون رنگرزی به روش سنتی است اگر بخواهند از رنگ های درجه ی یك مثلاً آلمانی استفاده كنند قادر به كنترل آن نیستند ، و اگر تنها رنگ چینی به كار ببرند ضعیف است و كیفیت خوبی ندارد بنا براین برای رنگ مثلاً قرمز كه رنگ اصلی و خالص است ، 7تا8 رقم قرمز قوی و ضعیف ساخت كارخانه های مختلف رابا هم تركیب می كنند  تا رنگی با كیفیت خوب و قابل كنترل به دست آورند برای دست یافتن به رنگ مطلوب در مرحله ی اول رنگ تركیبی را در پاتیل می ریزند  و چند كلاف را رنگ می كنند   اگر مناسب نبود ، مقدار تركیبات را آن قدر كم و زیاد می كنند تا رنگ دل خواه به دست آید ،  در پایان كلاف هایی راكه در اول پاتیل رنگ كرده بودند   به اصطلاح  " برگردون "می شود ، یعنی  یك بار دیگر رنگ  می كنند  تا با بقیه هم رنگ شود

 

The Fourth Chapter

 

 

Summary of the articles from chapter 4

 

Book 4 and following the 18 previous topics (look at summary of chapters 2&3) also include 6 other topics (19-24). The annex  is discussed on following subjects:

 

Topic 19

 

Under this topic, the article is about the ancient domestic industries. Meibod had all the characteristics of both an industrial and a traditional agricultural society. Most of the industries were highly dependant  on agriculture, like cotton weaving and hand weaving cloths. (e.g. Karbâs weaving, hair weaving (ša’r bâfi), Pile-less carpet weaving (Ziloo bâfi, Pelâs bafi) , pottery, extraction industries (Mâzâri), Soap industry, leather processing and food industries like extraction industries like sesame oil and other extractions, among  all, sugar and crystal sugar industries enjoyed a good market. The age of such industries are recognized by the kind of tools and machinery used. There are some very old styles of production and the instruments or hand tools like water stone mills are still in use. The tools were in fact a power convertor. The power source in stone tools water mills was water (mills), man power (pottery) and animals (seed mills and the like).

1-Basket weaving: basket weaving is among the primary man fabricated industries. The first materials were available in nature.  The industry is older than pottery. In order to prepare the first materials for basket weaving, people use to cut twigs of pomegranate or willow trees after the leaves were down in autumn.  They would cut the thorns and the extra sub twigs from the main twig by a particular knife or saw so that the stem get clean and net. In order to have a fixed amount of thickness, the artisan would cut the upper head of the twig. Then he would divide the twigs in two groups of 16 and 20. By pomegranate twigs, as far as the twigs are long, the artisan could weave big baskets. But by willow twigs he would weave small and delicate baskets  for carrying fruits. Baskets, like any other woven products are composed of warp and woof. The warps are like in other products, the holders of the woofs. They are used in perpendicularly in the text of the work.

2- Dyeing

Dyes were made by natural materials and substance in old time. In order to have the red color, the artisan would boil the leaved of madder and would put the skein. In order to have the cream color and malla which is a beautiful bright yellow color, they would boil the skein in water and walnut tree skin. The most important color is crock blue which was vastly used in weaving. The dye was used in weaving in a kind of cotton rug which would cover the ground floor of the mosques. The dyeing of such a rug was so that the artisan would put a crock in the ground and he would pour a solution of blue dye and water. As far as the dye should be clean and bright, the artisan would put the skeins of a boundless in a caldron of dye. The temperature should be fixed at 50 centigrade degree. The skeins would remain in the solution for about 24-48 hours. Although today the synthetic chemical dyes are used, as far as the dyeing is done in a traditional way, even if they wish to use German first grade chemical dyes, they can not control it. Using Chinese qualities are weak and they do not have a good quality. So they change the amount of the ingredients and try to provide the favorite color by testing and experience. In order to ameliorate the quality of colors, they would mix several different brand dyes experimentally. That is to say, for example, for the red which is a major pure color, they would mix 7-8 different brand dyes from different brands in order to prepare a good desired high quality color. In order to obtain a favorite color, they would put the composite dye in a caldron and put a few skeins in it for dyeing. If they do not obtain the desired color, they would change the amount of the ingredients so that to provide the favorite color. Finally, the skeins that have been dyed in the first stage in the caldron, would be turned over, reversed, and dyed again in order to be dyed all in the same color.




داغ کن - کلوب دات کام
نظرات() 


 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر